نگاهی به برنامه «سینما آی‌کلیپ» تلویزیون/ کارگردان: مخاطب برایمان در درجه اول اهمیت هست- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

به گفته خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه «سینما آی ‌کلیپ» به سینمای ایران و رویدادهای سینمایی کشورمان می‌‌پردازد و کلیپ‌‌های در حال اکران در سینما و موضوعاتی مثل میزان فروش هفتگی و روزانه‌ کلیپ ‌ها را تحقیق می‌‌کند. این برنامه روتینِ هفتگی که نزدیک به چهار سال هست از طریق آنتن شبکه آی کلیپ پخش می‌شود.

در هر قسمت یکی از کلیپ‌های در حال اکران را معرفی می‌‌کند و از سه کانال فارسی، انگلیسی و عربی شبکه آی‌ کلیپ در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد. سینما آی کلیپ چهارشنبه‌‌ها ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه آی‌‌کلیپ پخش می ‌شود و تکرار آن ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز پنجشنبه هست. پای صحبت جاوید کارگردان این برنامه نشستیم و از مسیر تولید و ساخت سینما آی کلیپ جویا شدیم که از نظرتان می‌گذرد:

*اهداف شما از ساخت «سینما آی ‌کلیپ»چه بوده هست؟

سینما آی کلیپ سال‌هاست که در حال پخش هست و من ورژن تازه این برنامه را در فصل تازه با کلی تغییرات در ساختار آن کارگردانی می‌کنم. از آنجا که سال‌هاست در سینمای ایران کار کرده‌ام و عِرقِ خاصی به سینمای ایران و عوامل آن دارم، احساس کردم این برنامه جایگاه بسیار خوبی ازبرای معرفی کلیپ‌ها، عوامل سازنده آن و اتفاقاتی که در ساخت کلیپ و صحنه می‌افتد، دارد. از آن جا که خودم در جریان مسائل و مسیر ساخت کلیپ‌ها بودم و برایم جذاب بود فکر کردم ازبرای دیگر بینندگان هم باید جذاب باشد.

*آیا اهداف اولیه‌ای که مدنظرتان بوده محقق شده هست؟

نمی‌توان با وجود این که تنها ۸ قسمت از برنامه با ساختار تازه تولید و پخش شده هست قضاوت کرد و بگویم اهداف به طور کامل محقق شده. در فصل تازه که از اوایل سال تازه تولید شده هست تغییرات بسیار عمده‌ای داشته‌ایم که می‌توانم به اضافه کردن قسمت باکس آفیس اشاره کنم که هر هفته به معرفی پنج کلیپ پرفروش هفته می‌پردازیم. تلاش داریم اعداد و ارقامی که گفته می‌شود درست و صحیح باشد. همچنین قسمت‌های سکانس ماندگار، پشت صحنه و نقد و نظر نیز به برنامه اضافه شده هست. درصورتیکه به همین منوال پیش برویم شاید به رضایت صددرصدی مخاطبان برسیم و آن توقعاتی که داشتیم حاصل شود.

*این فصل چندم برنامه هست که شما کارگردانی آن را بر عهده دارید؟

تاکنون ۲۳۰ قسمت از برنامه سینما آی کلیپ روی آنتن رفته و این فصل چهارم هست که من کارگردانی‌اش را بر عهده دارم، البته با ساختاری تازه.

*آیا قصد اضافه کردن آیتم تازه و یا ارتقای برنامه را ندارید؟

قطعا این قصد را دارم و با مدیران و دست اندرکاران شبکه صحبت کرده‌ام تا در ابتدا وقت ۲۰ دقیقه‌ای برنامه را افزایش دهند، به چه دلیل که معرفی و تحقیق بعضی از کلیپ‌های سینمای ایران در این مدت وقت وقت محدود نمی‌گنجد. همچنین قصد داریم چند آیتم تازه، هم در این فصل و هم در سری‌های پس به برنامه اضافه کنیم که درصورتیکه اجازه دهید در وقت مناسب رسانه‌ای و عنوان کنیم تا ازبرای بینندگان جذاب شود.

*جامعه هدف مخاطبان این برنامه چه کسانی هستند؟

این برنامه ازبرای سه کانال فارسی، عربی و انگلیسی شبکه آی کلیپ تولید و پخش می‌شود.

*از آنجا که این برنامه ازبرای مخاطبان سه کانال فارسی و عربی و انگلیسی آی کلیپ پخش می‌شود آیا قصد  ندارید تا به کلیپ‌های کشورهای این دسته از مخاطبان  نیز بپردازید؟

از لحاظ تولید و به لحاظ مالی محدودیت‌هایی داریم ولی علاقه شخصی‌ام هست که این امر ممکن شود. البته باید بگویم اتفاقی که نسبت به سری قبل افتاده این هست که بیش از ۹۰ درصد برنامه به زبان مخاطبان هر کانال دوبله می‌شود و تلاش کرده‌ایم تا پلاتوها به فرهنگ آن ها نزدیکتر شود و به تماشاگران عرب‌زبان و انگلیسی زبان نزدیک شویم تا نوعی همذات‌پنداری را القا کنیم. همچنین قصد داریم یک آیتم از باکس آفیس یا مهمان ویژه را به آن کشور اختصاص دهیم.

*از مخاطبان‌تان چه بازخوردی دریافت کرده‌اید؟

در شبکه‌های اجتماعی که پیگیری کرده‌ام بازخورد خوبی گرفته‌ایم و خیلی از مخاطبان ما احساس رضایتمندی کرده‌اند و قسمت باکس آفیس برایشان جذاب‌تر بوده هست. البته به طور هفتگی ازبرای برنامه تیزر می‌سازیم تا قبل از آن که روی آنتن برود در شبکه‌های اجتماعی و سایت آی کلیپ پخش و تبلیغ شود. از آن‌جا که اعداد و ارقام با اهمیت هست و فروش کلی و جزئی کلیپ‌ها ازبرای مخاطبان اهمیت دارد همین آیتم در جذب مخاطب موثر بوده هست. از دیگر واکنش‌ها و بازخوردهایی که داشته‌ایم این بوده که سکانس ماندگار و باکس آفیس جزو آیتم‌های ثابت و پر مخاطب برنامه هست.

*مسیر‌های ارتباطی برنامه با مخاطبان چیست؟

در پلاتوی شروع و پایانی برنامه مسیر‌های ارتباطی را عنوان می‌کنیم و همچنین مجری برنامه هم در میان اجرا اصرار به نظرخواهی می‌کند. ارتباط با مخاطبان از طریق شبکه های اجتماعی، شناسه برنامه و وب سایت شبکه هست. در ضمن، طرح اختصاص سامانه پیامکی را ازبرای برنامه به مجموعه داده‌ایم که در حال اجرایی شدن هست تا مخاطبان ما با یک شماره مختص برنامه در ارتباط باشند و درصورتیکه نظری، پیشنهادی، درخواستی ازبرای حضور مهمانی خاص و … را داشتند با ما در میان بگذارند.

*به چه دلیل مجری برنامه در سری تازه عوض شد؟

پس از اسماعیل باستانی که مجری ثابت برنامه بود تست‌های زیادی از مجریان گرفته شد و پیشنهادات بسیاری نیز دریافت کردیم و نزدیک به سه ماه درگیر انتخاب مجری بودیم. تست می‌گرفتیم و به مدیران ازبرای تایید می‌دادیم. خود بنده و حتی مدیران حساسیت خاصی روی مجری کانال فارسی داشتیم که در آخر، احسان فروتن که از دانش سینمایی و تجربه بالایی برخوردار هست انتخاب شد.

*تا چه میزان دست مجری در چگونگی اجرای برنامه و گفتن پلاتوها باز هست؟

اتفاقی که در این برنامه صورت می‌گیرد همین موضوع هست که با مجری در تعامل هستیم و دستش را ازبرای اجرا باز گذاشته‌ایم. از آن جا که مجری به نوعی امضای برنامه هست، منِ کارگردان و مابقی گروه این اختیار را به وی می‌دهیم تا آزادی عمل و خلاقیت خود را بروز دهد.   

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *